Wet tegenbewijsregeling

Regels Wet tegenbewijsregeling box 3 voor bepalen werkelijk rendement

Kort samengevat geeft de Wet tegenbewijsregeling box 3 de volgende regels voor de wijze waarop het werkelijke rendement berekend moet worden


• Het werkelijke rendement wordt berekend over uw gehele vermogen in box 3, dat wil zeggen met inbegrip van bank- en spaartegoeden, maar zonder aftrek van het heffingsvrije vermogen.


• Het gaat om het werkelijke rendement op alle vermogensbestanddelen in box 3 die u in de loop van het jaar heeft gehad, dus niet alleen op de vermogensbestanddelen die u op 1 januari had.


• Het gaat om het nominale rendement, dus zonder rekening te houden met inflatie.


• Het werkelijke rendement omvat niet alleen de rechtstreekse voordelen uit vermogensbestanddelen (zoals rente, dividend en huur), maar ook de gerealiseerde én ongerealiseerde positieve en negatieve waardeveranderingen.

• Voor de berekening van de ongerealiseerde waardeverandering die het gehele jaar tot uw vermogen behoren, geldt als uitgangspunt het verschil tussen de waarde aan het begin en aan het einde van het jaar.


• De berekening van de (ongerealiseerde) waardeverandering van een woning wordt bepaald aan de hand van de WOZ-waarde van de woning aan het begin en het einde van het jaar. Bij verkrijging of vervreemding van een woning in de loop van het jaar wordt de op deze wijze berekende waardeverandering tijdsevenredig verdeeld tussen de verkrijger en de vervreemder. Bij een verschil tussen de verkoopprijs van een woning en de WOZ-waarde, zal de waarde van het totale vermogen in box 3 toe- of afnemen, maar zal dit verschil niet aan te merken zijn als werkelijk rendement in box 3.


• Bij berekening van het werkelijke rendement wordt geen rekening gehouden met aftrek van kosten (ook niet met onderhouds- en/of investeringskosten in een onroerende zaak), behalve met de aftrek van de werkelijke rente van schulden die tot het vermogen in box 3 horen. De schuldendrempel (in 2024 € 3.700, in 2025: € 3.800) wordt uit praktisch oogpunt bij het bepalen van het werkelijke rendement buiten toepassing gelaten. Dit betekent dat de rente van alle schulden in box 3 het werkelijke rendement verminderen.

• De uit de kosten van onderhoud voortvloeiende waardeverandering van een onroerende zaak behoort tot het werkelijke rendement, maar de uit kosten van verbetering en/of uitbreiding voortvloeiende waardeverandering behoort niet tot het werkelijke rendement. Deze kosten van verbetering en/of uitbreiding worden aangemerkt als een storting. Datzelfde geldt voor investeringskosten in roerende zaken die ter belegging worden aangehouden.


• Ook bij woningen behoort de uit nadere investeringskosten voortvloeiende waardeverandering niet tot het werkelijke rendement. Hiermee wordt echter alleen rekening gehouden als de WOZ-waarde van het opvolgende jaar is vastgesteld met toepassing van artikel 18, lid 3, onderdeel b, WOZ (dat wil zeggen dat de WOZ-waarde wordt vastgesteld met waarde peildatum t, in plaats van t-1.

• Bij de waarde van een woning kan rekening gehouden worden met erfpacht en de leegwaarderatio.


• Bij de berekening van het werkelijke rendement wordt tot en met 2025 geen rekening gehouden met een voordeel wegens eigen gebruik van een onroerende zaak. Vanaf 2026 bedraagt het voordeel uit eigen gebruik de economische huurwaarde.


• Er wordt geen rekening gehouden met positieve of negatieve rendementen in andere jaren, er is dus geen mogelijkheid van verliesverrekening over de jaargrens heen.


• Als genietingstijdstip wordt uitgegaan van het kasstelsel. Dit betekent dat inkomsten worden geacht te zijn genoten wanneer ze ontvangen zijn, verrekend zijn, ter beschikking gesteld zijn, rentedragend geworden zijn of vorderbaar en inbaar geworden zijn. Bijvoorbeeld: rente over het jaar 2024 die in 2025 wordt ontvangen, behoort in 2025 tot het werkelijke rendement (mits niet in 2024 al rentedragend geworden).


• Het werkelijke rendement wordt aan partners toegerekend op basis van hun aandeel in de gezamenlijke grondslag sparen en beleggen.


• Het werkelijke rendement op groene beleggingen wordt vrijgesteld op basis van pro rata aan de hand van de situatie op peildatum 1 januari. Is de vrijstelling bijvoorbeeld € 30.000 en heeft de belastingplichtige op 1 januari € 60.000 groene beleggingen, dan is 50% van het werkelijke rendement vrijgesteld.

Jaarrekening

De jaarrekening vormt de film en de foto van het afgelopen boekjaar: waar sta ik op balansdatum als ondernemer en wat heb ik het afgelopen jaar gedaan? De jaarrekening vormt de afsluiting van het boekjaar en bevestigt wat u als het goed is al wist, maar het vormt, belangrijker nog, tevens de basis voor de activiteiten van morgen. Wat kan ik verwachten met betrekking tot omzet, marges, personeel, overige bedrijfskosten, investeringen, dividend en welke beslissingen moet ik daarom nú nemen? Wie zijn verleden niet kent, kent zijn heden en zijn toekomst niet: wij stellen uw jaarrekening op en zijn uw klankbord bij het denken over het heden en het nemen van beslissingen voor de toekomst.

Door gebruik te maken van koppelingen met uw (online-)boekhouding, kunnen wij de mutaties uit uw administratie eenvoudig en efficiënt verwerken tot een inzichtelijke jaarrekening.

Administratievoering

Het verzorgen van de administratie is voor veel ondernemers het minst favoriete onderdeel van het ondernemerschap, maar het vormt wel de basis voor veel van uw ondernemersbeslissingen. Online boekhouden via Priore geeft u de mogelijkheid om veilig en efficiënt uw administratie te (laten) verzorgen met een korte lijn naar de betrokken accountants en belastingadviseurs. U bereikt uw online administratie eenvoudig via onze website, waar u in een goed beveiligde omgeving kunt werken. Omdat ook uw Priore-adviseur direct toegang heeft tot uw administratie, kunnen zaken snel en efficiënt met elkaar worden afgestemd en tevens is er volledig en uiterst flexibel maatwerk mogelijk voor wat betreft de verdeling van de administratieve werkzaamheden tussen u en ons. Wij adviseren u graag met betrekking tot de inrichting van uw administratie, het gebruik van de mogelijkheden van scan-en-herken software, automatische koppelingen met banken, andere bedrijfssoftware en de loonadministratie.

Het is geen enkel probleem wanneer u al naar volle tevredenheid werkt met een bepaald boekhoudpakket, online of stand-alone: wij kunnen de mutaties uit alle aplicaties importeren en verder verwerken.

Het zal niet lang meer duren voordat de banken uw jaarcijfers alleen nog gedigitaliseerd willen ontvangen via SBR-portalen en daarbij zullen ze ook méér en andersoortige informatie van u willen hebben. Het is goed om te weten dat Priore daar op dit moment al volledig op is voorbereid door state-of-the-art automatisering en haar samenwerking met gerenommeerde softwarehuizen.

Prognoses, begrotingen en ondernemersplannen

Meten is weten. Dat geldt uiteraard met betrekking tot uw administratie en jaarrekening (achteraf), maar het geldt zeker ook voor het vooraf plánnen en organiseren van uw werkzaamheden. Het opstellen van een adequate prognose, begroting of een goed gestructureerd ondernemersplan hoeft niet ingewikkeld te zijn en u heeft er daarna veel plezier van, omdat het de periodieke beoordeling van de realisatie aanzienlijk vereenvoudigt. Liggen omzet en marge op het verwachte niveau? Passen de personeelskosten daar nog bij? Ligt de cashflow op het verwachte niveau? Uw Priore-adviseur ondersteunt u graag bij het opstellen van een praktisch model.

Tips om accountants- en administratiekosten te besparen

Het verzorgen van de administratie is voor veel ondernemers het minst favoriete onderdeel van het ondernemerschap, maar het vormt wel de basis voor veel van uw ondernemersbeslissingen. Online boekhouden via Priore geeft u de mogelijkheid om veilig en efficiënt uw administratie te (laten) verzorgen met een korte lijn naar de betrokken accountants en belastingadviseurs. U bereikt uw online administratie eenvoudig via onze website, waar u in een goed beveiligde omgeving kunt werken. Omdat ook uw Priore-adviseur direct toegang heeft tot uw administratie, kunnen zaken snel en efficiënt met elkaar worden afgestemd en tevens is er volledig en uiterst flexibel maatwerk mogelijk voor wat betreft de verdeling van de administratieve werkzaamheden tussen u en ons. Wij adviseren u graag met betrekking tot de inrichting van uw administratie, het gebruik van de mogelijkheden van scan-en-herken software, automatische koppelingen met banken, andere bedrijfssoftware en de loonadministratie.

Het is geen enkel probleem wanneer u al naar volle tevredenheid werkt met een bepaald boekhoudpakket, online of stand-alone: wij kunnen de mutaties uit alle aplicaties importeren en verder verwerken.

Het zal niet lang meer duren voordat de banken uw jaarcijfers alleen nog gedigitaliseerd willen ontvangen via SBR-portalen en daarbij zullen ze ook méér en andersoortige informatie van u willen hebben. Het is goed om te weten dat Priore daar op dit moment al volledig op is voorbereid door state-of-the-art automatisering en haar samenwerking met gerenommeerde softwarehuizen.

Afspraak maken

*
*
*
*

Lees onze voorwaarden: Cookieprotocol, Klachtenregeling en Privacyverklaring