Wet tegenbewijsregeling
Regels Wet tegenbewijsregeling box 3 voor bepalen werkelijk rendement
• Voor de berekening van de ongerealiseerde waardeverandering die het gehele jaar tot uw vermogen behoren, geldt als uitgangspunt het verschil tussen de waarde aan het begin en aan het einde van het jaar.
• De berekening van de (ongerealiseerde) waardeverandering van een woning wordt bepaald aan de hand van de WOZ-waarde van de woning aan het begin en het einde van het jaar. Bij verkrijging of vervreemding van een woning in de loop van het jaar wordt de op deze wijze berekende waardeverandering tijdsevenredig verdeeld tussen de verkrijger en de vervreemder. Bij een verschil tussen de verkoopprijs van een woning en de WOZ-waarde, zal de waarde van het totale vermogen in box 3 toe- of afnemen, maar zal dit verschil niet aan te merken zijn als werkelijk rendement in box 3.
• Bij berekening van het werkelijke rendement wordt geen rekening gehouden met aftrek van kosten (ook niet met onderhouds- en/of investeringskosten in een onroerende zaak), behalve met de aftrek van de werkelijke rente van schulden die tot het vermogen in box 3 horen. De schuldendrempel (in 2024 € 3.700, in 2025: € 3.800) wordt uit praktisch oogpunt bij het bepalen van het werkelijke rendement buiten toepassing gelaten. Dit betekent dat de rente van alle schulden in box 3 het werkelijke rendement verminderen.
• Bij de waarde van een woning kan rekening gehouden worden met erfpacht en de leegwaarderatio.

Jaarrekening
De jaarrekening vormt de film en de foto van het afgelopen boekjaar: waar sta ik op balansdatum als ondernemer en wat heb ik het afgelopen jaar gedaan? De jaarrekening vormt de afsluiting van het boekjaar en bevestigt wat u als het goed is al wist, maar het vormt, belangrijker nog, tevens de basis voor de activiteiten van morgen. Wat kan ik verwachten met betrekking tot omzet, marges, personeel, overige bedrijfskosten, investeringen, dividend en welke beslissingen moet ik daarom nú nemen? Wie zijn verleden niet kent, kent zijn heden en zijn toekomst niet: wij stellen uw jaarrekening op en zijn uw klankbord bij het denken over het heden en het nemen van beslissingen voor de toekomst.
Door gebruik te maken van koppelingen met uw (online-)boekhouding, kunnen wij de mutaties uit uw administratie eenvoudig en efficiënt verwerken tot een inzichtelijke jaarrekening.
Administratievoering
Het verzorgen van de administratie is voor veel ondernemers het minst favoriete onderdeel van het ondernemerschap, maar het vormt wel de basis voor veel van uw ondernemersbeslissingen. Online boekhouden via Priore geeft u de mogelijkheid om veilig en efficiënt uw administratie te (laten) verzorgen met een korte lijn naar de betrokken accountants en belastingadviseurs. U bereikt uw online administratie eenvoudig via onze website, waar u in een goed beveiligde omgeving kunt werken. Omdat ook uw Priore-adviseur direct toegang heeft tot uw administratie, kunnen zaken snel en efficiënt met elkaar worden afgestemd en tevens is er volledig en uiterst flexibel maatwerk mogelijk voor wat betreft de verdeling van de administratieve werkzaamheden tussen u en ons. Wij adviseren u graag met betrekking tot de inrichting van uw administratie, het gebruik van de mogelijkheden van scan-en-herken software, automatische koppelingen met banken, andere bedrijfssoftware en de loonadministratie.
Het is geen enkel probleem wanneer u al naar volle tevredenheid werkt met een bepaald boekhoudpakket, online of stand-alone: wij kunnen de mutaties uit alle aplicaties importeren en verder verwerken.
Het zal niet lang meer duren voordat de banken uw jaarcijfers alleen nog gedigitaliseerd willen ontvangen via SBR-portalen en daarbij zullen ze ook méér en andersoortige informatie van u willen hebben. Het is goed om te weten dat Priore daar op dit moment al volledig op is voorbereid door state-of-the-art automatisering en haar samenwerking met gerenommeerde softwarehuizen.
Prognoses, begrotingen en ondernemersplannen
Meten is weten. Dat geldt uiteraard met betrekking tot uw administratie en jaarrekening (achteraf), maar het geldt zeker ook voor het vooraf plánnen en organiseren van uw werkzaamheden. Het opstellen van een adequate prognose, begroting of een goed gestructureerd ondernemersplan hoeft niet ingewikkeld te zijn en u heeft er daarna veel plezier van, omdat het de periodieke beoordeling van de realisatie aanzienlijk vereenvoudigt. Liggen omzet en marge op het verwachte niveau? Passen de personeelskosten daar nog bij? Ligt de cashflow op het verwachte niveau? Uw Priore-adviseur ondersteunt u graag bij het opstellen van een praktisch model.
Tips om accountants- en administratiekosten te besparen
Het verzorgen van de administratie is voor veel ondernemers het minst favoriete onderdeel van het ondernemerschap, maar het vormt wel de basis voor veel van uw ondernemersbeslissingen. Online boekhouden via Priore geeft u de mogelijkheid om veilig en efficiënt uw administratie te (laten) verzorgen met een korte lijn naar de betrokken accountants en belastingadviseurs. U bereikt uw online administratie eenvoudig via onze website, waar u in een goed beveiligde omgeving kunt werken. Omdat ook uw Priore-adviseur direct toegang heeft tot uw administratie, kunnen zaken snel en efficiënt met elkaar worden afgestemd en tevens is er volledig en uiterst flexibel maatwerk mogelijk voor wat betreft de verdeling van de administratieve werkzaamheden tussen u en ons. Wij adviseren u graag met betrekking tot de inrichting van uw administratie, het gebruik van de mogelijkheden van scan-en-herken software, automatische koppelingen met banken, andere bedrijfssoftware en de loonadministratie.
Het is geen enkel probleem wanneer u al naar volle tevredenheid werkt met een bepaald boekhoudpakket, online of stand-alone: wij kunnen de mutaties uit alle aplicaties importeren en verder verwerken.
Het zal niet lang meer duren voordat de banken uw jaarcijfers alleen nog gedigitaliseerd willen ontvangen via SBR-portalen en daarbij zullen ze ook méér en andersoortige informatie van u willen hebben. Het is goed om te weten dat Priore daar op dit moment al volledig op is voorbereid door state-of-the-art automatisering en haar samenwerking met gerenommeerde softwarehuizen.